Laura Paloheimo: Klaukkala. Kansi: Piia Aho (Otava 2012). |
Klaukkalan kirjavaliomainen
lyhennelmä olisi yllättävän dynaaminen: päähenkilöchiksi
pettyy maailman tuulissa, palaa himppeen ja laittaa haisemaan
tuoksumaan. Kyseinen henkilö Julia (tuskin mitään yhteyttä Romeon
ja Julian Juliaan, mutta
romeotahan tässäkin etsitään) aloittaa luksuselämästä
suomenruotsalaisen omistajaluokan tv-tuotannossa työskentelevänä
Birkin-Fendi -linjan miniäehdokkaana. Hän hoksaa romaanin
puolivälin kohdalla elämänarvojensa sattuman oman mokan
johdattavan hänet yhtäkkiä downshiftaamaan kotopuoleen, jossa on
tehtävä vaikea valinta kahden erilaisen hottismiehen välillä
suloisissa suomalaisissa kesäöissä. Samalla hän pyrkii
pelastamaan niin äitinsä kuin parhaan ystävänsäkin pulasta ja
vielä päälle päätteeksi oman työpaikkansa. Kesälomalla.
Joutuuko päähenkilömme luopumaan jopa käsilaukkukokoelmastaan
päästäkseen jaloilleen? Epilogi kertoo, kuinka kävi.
Paloheimon lämminhenkisen humoristinen tyyli on ottanut paljon vaikutteita niin kansainvälisestä kuin kotimaisestakin nuorten naisten viihdekirjallisuudesta. Kirjailija onnistuukin naittamaan nämä keskenään paremmin kuin monet muut uudet yrittäjät, sillä sekä kansainvälisiin että kotimaisiin ympyröihin sijoittuvat juonet ovat uskottavia. Suuri osa kotimaisten chick lit -kirjoittajien romaaneista sijoittuu maailman megametropoleihin, ja Paloheimo näyttää, että ihan turhaan. Hänen käsittelyssään Helsingistä irtoaa mehukasta bättre folk -draamaa, ja Klaukkala hurmaa torvenkyläläishenkisellä aitoudellaan.
Kirjailijan vahvuutena ovatkin kevyen tyylin lisäksi hänen henkilöhahmonsa. Vaikka hahmokavalkadi on chick lit -kirjallisuudelle tyypillinen ja innovaatioita on tehty lähinnä muokkaamalla homostylisti transuksi, Paloheimon ihmiset ovat sympaattisia eivätkä maistu juurikaan selluloosalta. Viihdekirjoittajana Paloheimo on konservatiivi: hän ei riko toimiviksi tunnettuja ratkaisuja niin juonten kuin romaanin rakenteenkaan suhteen. Miksi toisaalta pitäisikään? Klaukkalan tyyli kantaa. Juonet soljuivat hyvin, tosin muutamaan otteeseen niinkin nopein leikkauksin, että itse putosin kärryiltä.
Kaiken kaikkiaan Klaukkala on oivallinen esikoisteos, joka yhdistää menestyksekkäästi perinteisen suomalaisen pullaleetaviihdekirjallisuuden ja Sex in the Cityn.
***
Laura Paloheimo: Klaukkala
Kansi: Piia Aho
Otava 2012
319 s.
***
Minä en ehkä ollut tästä aivan näin vakuuttunut, mutta kyllä minustakin tässä oli paljon potentiaalia ja hyvää huumoria. Paloheimolla on hyviä mahdollisuuksia kehittää Suomalaista chick-litiä.
VastaaPoistaTää oli mun mielestä suitsutuksen arvoinen, koska viihdyin ihan oikeasti. Harvoin käy näin.
VastaaPoista